Skip to main content

Att skriva golfhistoria - Kostnader och sponsring

Sida 13 av 15: Kostnader och sponsring

Kostnader och sponsring

Självklart bör alltså varje medlem i klubben få sitt ex av klubbens historia, men om detta ska vara gratis eller till självkostnad är förstås en diskussionsfråga. Om det inte rör sig om en mycket exklusiv och därmed dyr bok så lutar vi åt att publikationen ska vara gratis.

Beroende på ambitionsnivån kan produktionskostnaden variera högst avsevärt. Det bästa är att höra med ett eller flera tryckerier samt med övriga företag vars kompetenser man behöver köpa in.

En publikation om klubbens historia kan, om den håller hög kvalitet, bli en långlivad symbol för ett sponsorföretags engagemang i golfen. Vid sidan av att sälja annonsplats kan ett tips vara att en kommersiell huvudsponsor för en väl tilltagen summa får köpa ett antal böcker som i sin tur kan skänkas som present till viktiga kunder. Exempel på sådana företag som ofta finns inom kommunen är fastighetsbolag, fastighetsmäklare och bilåterförsäljare. Annars kan man tänka sig att donationer från privatpersoner, en stiftelse eller fond kan vara det som krävs för att klubben ska orka med projektet.  Boken ”Golfbanan i Viken” sponsrades i lika delar av en fastighetsmäklare och den lokala by- och kulturföreningen.

Säker arkivering
Sida